“Hoe doe je dat toch, elke dag om 7u in de sportschool staan?” is een vraag die ik ontzettend vaak krijg. Tsja. Eigenlijk wist ik het zelf ook nooit goed. “Discipline” zei ik dan. En dat is zeker één van de redenen.
Ik ben even op onderzoek gegaan. Ja lief he?! Zo ben ik. Als jij problemen hebt met vroeg opstaan, dan voel ik me geroepen. Dan wil ik je graag helpen om uiteindelijk een ochtendfreak te worden. Netzoals ik. Dan zal je alleen maar de voordelen gaan zien.
sleeping beauty
Zo kwam ik een artikel tegen van ene Monique, die neuroloog is en werkzaam is bij Amsterdam WaakSlaapCentrum. Ik vind haar nu al boeiend. Maar daat gaat het niet om. Zij geeft een vrij simpel antwoord, waar we allemaal veel aan kunnen hebben.

Je slaapruimte kan verschoven zijn. Als jij elke dag een ander tijdsstip naar bed gaat, raakt je lichaam in de war. Als jij in de avond nog actief bent met sporten, tv kijken of Instagrammen, blijft je lichaam in actieve modus. Niet echt heel handig.

Dit heeft alles te maken met het stofje Melatonine. Shit, ik ga snel even googlen..
– kwartiertje later – …en het antwoord is gevonden.

Melatonine

Zie het als een klein erwtvormig kliertje in de hersenen. Die kliertje vangt alle licht-inval (dus via je ogen) op en bepaald hoe actief je lichaam moet blijven. Wanneer het gaat schemeren, geeft het kliertje een teken aan het lichaam van “hee, het wordt donker! Tijd om te gaan slapen!” Ja je lichaam merkt dus echt wanneer de zon ondergaat.
Je kan dus wel zeggen dat melatonine de beheerder is van onze biologische klok.

Als je het bovenste stukje hebt gelezen dan snap je denk ik meteen waarom het niet handig is om in de avond nog voor het beeldscherm te gaan zitten, uren te Instagrammen of verder heel actief bezig zijn.

Eén ding.. ga niet romantisch doen en voor mij kaarsjes aanzetten in het donker. Mijn kliertje in de hersenen is het inmiddels zo gewend. Donker? Pats boem en ik slaap 😉

Zorg voor licht

Maar hoe kan je nou eerder opstaan? Eigenlijk heel logisch. Zorg dat je lichaam meteen daglicht te zien krijgt. Dat kliertje in de hersenen – melatonine – denkt meteen; “Sjit, het is alweer licht! Geen slaap meer, aan het werk, lichaam wordt wakker!” Dus tsja. Hoe lastig het ook is, als jij moeite hebt met opstaan; trek je gordijn open, stap onder de douche.. en pak je telefoon om te instagrammen. Kan je meteen mij een like geven. 😉

Een goed bed

Een goed bed helpt je ook met opstaan. Dit puntje vond ik een beetje raar maaaaaaar het is toch weer bewezen. Gemiddeld slapen mensen namelijk een derde van hun leven. Slapen helpt om je lichaam en geest tot rust te maken. Als je lichaam hier de kans voor krijgt, sta jij prima met een brede glimlach om 06:30 uur naast je bed. Dus een comfortabel bed is essentieel van belang.

Refresh is een nieuw merk in matrassenland. Een goed slaapcomfort is de juiste balans tussen comfortabele zachtheid en ondersteuning van het lichaam, in combinatie met het juiste klimaat door optimale ventilatie. Vanuit deze wetenschap is het Refresh matras ontwikkeld. Inmiddels slaap ik er nu één maandje op en je ziet vast wel aan mijn 7u-selfies hoe beter ik eruit zie.
Dit puntje is dus ook de moeite waard en aan te raden!!

Nog meer ochtendtips nodig? Laat het me weten!

bron: http://alwayswith.nl/refresh-matras-schone-slaapster